خود و دیگری در آثار فیروزه دوما
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده سمیه ملکیان
- استاد راهنما امیرعلی نجومیان اعظم میرهادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
ادبیات مهاجرت زمینه ای ادبی است که وقایع را تنها پس از پدیدار شدن در جامعه باز می نمایاند. طی سه دهه گذشته این پدیده هرچه بیشتر در میان طبقه متوسط ایرانی ملموس بوده است و همزمان ایرانیان مهاجر از گوشه کنار جهان سربرآورده اند.فیروزه دوما در دو کتاب خود، زندگی خانواده اش را در ایالات متحده به تصویر می کشد. کتاب " عطر سنبل عطر کاج" مشتمل بر27 داستان و کتاب "خندیدن بدون لهجه" 28دارای داستان می باشد.پژوهش حاظر با تکیه بر مفهوم خود و دیگری در تئوری های مختلف نقد مانند تئوری پسااستعماری، روانکاوانه، فمینیزم و مطالعات فرهنگی به خوانش آثار دوما می پردازد. با این رویکرد لحظات و موقعیت هایی که در آن خود و دیگری در آثار دوما در تعامل هستند به چشم خواهند آمد. این تحقیق در پی یافتن جوابی برای این سوال است که آیا هویت جریانی در حال شدن است یا یک حالت از بودن. این سوال اصلی در سه موضوع زبان، جنسیت و زندگی روزمره پی گیری می شود.استفاده از مفهوم خود و دیگری از دید روانکاوانه و پسااستعماری نشان د اد که چگونه از آن خود کردن زبان مرز خود و دیگری را در هم می ریزد. بررسی فمینیستی و مطالعات اجتماعی در کنار هم دیگر به فهم هویت جنسی کمک کردند و نشان دادند که چگونه با زن در خانه یا در مهاجرت به عنوان "دیگری" رفتار شده است. فصل آخر شخصیت ها را در زندگی روزمره شان در آمریکا پی می گیرد و وقایعی از زندگی روزمره مثل غذا و مراسم ترحیم را در زندگی مهاجران بررسی می کند
منابع مشابه
واکاوی پالیمسستهای فرهنگی در آثار نویسندگان ایرانی دور از وطن:موردپژوهی فریدون اسفندیاری و فیروزه جزایری دوما
این مقاله با تکیه بر استعارهی پالیمسست کنش داستاننویسی نویسندگان ایرانی دور از وطن را واکاوی میکند و نشان میدهد که آنان فرایند ترجمهشدن خود به سوژههای دیاسپورایی را چگونه روایت میکنند و از این رهگذر چگونه پالیمسستهای فرهنگی و ادبیات لهجهدار تولید میکنند. برای این منظور، متون پالیمسستی دو نویسندهی ایرانی مقیم آمریکا را که به ترتیب به دیاسپورای ایرانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب تعل...
متن کاملدوگانگی خود/ دیگری و غرب/ شرق: خوانش تطیبیقی سعیدی آب با انواع توت ها اثر جرج لمینگ و بامزه در فارسی فیروزه دوما
با درنظر گرفتن نظریه ادوارد سعید درباره نقد پسااستعماری دراثرارجمندش شرق شناسی که درآن به بررسی عناصر کلیدی همچون دوگانگی های خود/دیگری و غرب/شرق می پردازد، تحقیقحاضر بر آن است تا به تحلیل قسمت هایی از رمان آب با انواع توت ها از جرج لمینگ ومجموعه خاطرات بامزه در فارسی فیروزه دوما، بپردازد. تاثیر این عناصر کلیدی در شرق شناسی سعید را، که بازتابی از نحوه نگرش غرب و غربی هادر رابطه با شرق و هویت جد...
ساختارشکنی یادنگاشت زن ایرانی در عطر سنبل عطر کاج اثر فیروزه جزایری دوما
در این مقاله، نقد گفتمان شرقشناسی و ساختارشکنی «یادنگاشت زنایرانی» در عطر سنبل عطر کاج نوشتة فیروزه جزایری دوما بررسی و تحلیل شدهاست. دوما در این یادنگاشت توانسته است نمونة کمابیش متفاوتی از نگاه زن مهاجرایرانی به ایران و آمریکا را به نمایش بگذارد، و انگارههای خوانندگان غربی دربارةایران و انتظاراتشان از یادنگاشتِ زن ایرانی را به چالش بکشد. در این پژوهش نشانمیدهیم که چگونه دوما، با خلق موقعیت...
متن کامل«خود و دیگری» در اندیشة نیما
به دلیل سرشت اجتماعی انسان، اساساً تنهایی ناممکن است. اجتماع، نه با «من» بلکه با یک انسان دیگر، با «تو»، شکل میگیرد. باختین از جمله افرادی است که در مباحثی که پیش میکشد به این امر اشاره میکند که وجود دیگری شالوده شکلگیری "خود" است. در مقاله حاضر به «خود» و «دیگری» در اندیشة نیما پرداخته شده است. منظور از دیگری، صدا و زبانی متفاوت نسبت به صدا و زبان «من» است. در این مقاله سعی شده است...
متن کاملجستجوی «خود»و«دیگری» در اثر حاجیبابایاصفهانی
«خود» و «دیگری» از جمله تعابیر خصمساز است که در ازمنظر مطالعات سیاسی و بینفرهنگی، به فاصلهگذاری بین اجتماعات و هویتهای مختلف منجر میگردد. این مفهوم در نظریهی گفتمانی لاکلا و موف، با تعاریف خاص، به عنوان موتورهای پیشبرندهی یک گفتمان تعبیرشدهاند و وجه گریزناپذیری از کارکردِ مقاومت و خصمسازی را نشان میدهند. جستجوی این دو مفهوم، در رمان حاجی بابای اصفهانی نوشتهی جیمز موریه، موضوع محوری ...
متن کاملفرافیلم و نسبت «خود» و «دیگری» در سینمای عبّاس کیارستمی
فرافیلم آن دسته از فیلمهایی است که موضوع آن ماهیت سینما و امر فیلمسازی است، فیلمسازان این آثار با نگاه انتقادی به شیوة تولید معنا، تخیلی یا تصنعی بودن فیلم را برجسته کرده و به رویارویی با توهم موجود در فیلمهای متعارف و واقعگرا میپردازند. تقابل و کشمکش شخصیتها در آثار سینمایی بهعنوان یک اصل، اهمیت مطالعة نسبت «خود» و «دیگری» را در آنها بهخوبی نمایان میکند. نسبت خود و دیگری در بخش زیاد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023